Beter netwerken op de ‘digitale golfbaan’

Beter netwerken op de ‘digitale golfbaan’

Er zijn maar weinig ondernemers die de kracht van een sterk netwerk onderschatten. Veel maakbedrijven komen nog altijd via bestaande relaties in contact met nieuwe opdrachtgevers. Netwerken dus: van netwerkborrel tot golfbaan en steeds vaker via social media platform LinkedIn. Gaat het over LinkedIn, dan krijgt Teun dikwijls de vraag: hoe?

ZAKELIJK SMOELENBOEK

LinkedIn wordt helaas nog te vaak gezien als zakelijk smoelenboek of gebruikt als digitale visitekaartjeshouder. Zonde, want vandaag de dag is LinkedIn een ideale plek om te netwerken. Zie het als een ‘digitale golfbaan’ met alle voordelen van dien. Zo regent het er nooit en werkt u zich niet in het zweet.

Maar er is meer voordeel… mits LinkedIn op een actieve én slimme manier wordt ingezet.

Laat dit nu net het probleem zijn van veel ondernemers in de techniek: ze willen iets met LinkedIn, maar weten niet goed hoe, wat en waar te beginnen. Logisch want wat voor veel andere bedrijven werkt, werkt niet voor het gemiddelde maakbedrijf. Net als alle andere marketinginspanningen vereist ook dit een specifieke en consequente aanpak.

Teun krijgt daarom steeds vaker de volgende vraag:

Hoe kunnen we als maakbedrijf het beste gebruik maken van LinkedIn?

Dit artikel geeft antwoord op deze vraag. Bovendien geven we 10 praktische adviezen speciaal voor technische bedrijven. Direct toepasbaar waardoor uw allereerste inspanningen nóg effectiever worden.

AAN POTENTIE GEEN GEBREK

Met meer dan 630 miljoen leden in meer dan 200 landen en gebieden, is LinkedIn ‘s-werelds grootste zakelijke netwerk. Het platform is bovendien sterk groeiende: iedere seconde, melden twee nieuwe leden zich aan. In Nederland gebruiken ruim 4,6 miljoen leden LinkedIn, waarvan 0,6 miljoen dagelijks. Een Nederlandse gebruiker heeft gemiddeld zo’n 188 connecties.

Andere interessante feiten op een rij:

  • 64% van het verkeer van alle social media platformen naar bedrijfswebsites is te wijden aan LinkedIn;
  • 93% van de B2B-marketeers beschouwt LinkedIn als meest effectieve platform voor het genereren van leads;
  • 85% van de activiteit op LinkedIn komt van een mobiel apparaat.

Dit alles maakt LinkedIn tot een uiterst interessant middel, zeker met het oog op de globalisering. Waar maakbedrijven voorheen zaken deden met opdrachtgevers uit de regio, zijn nieuwe klanten nu ook elders gevestigd. Dat is ingrijpend en best spannend, maar het biedt ook enorme kansen.

Maakbedrijven die digitale marketing actief inzetten, genereren 50% meer op te volgen contacten.

BELANGRIJKE SCHAKEL

LinkedIn is voor veel maakbedrijven een uitstekende manier om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen bij de groep van beslissers (D.M.U.) van prospect of klant. Maar let wel: dit betreft in eerste instantie niet het doel. Zo zien we dikwijls berichten die te ‘verkoopgericht’ zijn. Dat werkt niet. Sterker nog: niemand zit meer te wachten op dit soort verkooppraat. Hierover later meer.

Zie uw activiteit op LinkedIn als onderdeel van een groter geheel, een belangrijke schakel in de strategie om aan tafel te komen bij een nieuwe opdrachtgever. In de praktijk levert een actieve deelname op LinkedIn namelijk veelal bezoekers op. Bezoekers die met een doordacht plan, een actieve aanpak en de juiste inspanningen, uiteindelijk klanten worden.

PRAAT OVER PROBLEMEN

Hoe uw maakbedrijf het beste LinkedIn kan inzetten is afhankelijk van uw doel, uw strategie en het aankoopproces van uw potentiële klant. Toch is er één tactiek die ieder modern maakbedrijf kan gebruiken op de ‘digitale golfbaan’: het delen van waardevolle informatie. Dit betreft de kennis die u als maakbedrijf bezit en waar de markt om vraagt.

Angstig om kennis te delen? Jazeker, uw concurrent kijkt mee… maar de klanten van uw concurrent ook.

Zoals eerder gezegd: niemand zit te wachten op verkooppraat. Het delen van kennis gaat dus in eerste instantie niet over het geweldige product dat u maakt. Praat liever over de problemen die uw klanten in hun business ervaren. Dit geeft klanten het gevoel dat u hen écht begrijpt. Alleen dan krijgt u de kans om te vertellen hoe uw product een einde maakt aan deze problemen.

CONCLUSIE

LinkedIn is een uitstekend middel om onder de aandacht te komen bij potentiële klanten. Meer tijd doorbrengen op de ‘digitale golfbaan’ loont, maar de manier waarop is doorslaggevend voor het eindresultaat.

Bedenk goed met wie u relaties opbouwt, wees consequent en zoek de juiste balans in wat u communiceert. Het allerbelangrijkste: wees niet te verkoopgericht. Blijf persoonlijk (de ‘social’ in Social Media), praat over de problemen van uw klant en deel kennis.

Overtuigd om actief met LinkedIn aan de slag te gaan? Uitstekend, dan geven we graag 10 praktische adviezen speciaal voor maakbedrijven. Direct inzetbaar waardoor uw inspanningen nóg effectiever worden.

Namens Teun: golf ze!

Volgende:

De gedaantewisseling van sales bij het maakbedrijf

De gedaantewisseling van sales bij het maakbedrijf