Social Media Industrie: Linkedin als Waardevol B2B Marketinginstrument

Er zijn maar weinig ondernemers in de Maakindustrie die de kracht van een sterk netwerk onderschatten. Veel industriële bedrijven komen nog altijd via bestaande relaties in contact met nieuwe opdrachtgevers. Netwerken dus; van netwerkborrel tot golfbaan, en steeds vaker via social media platform LinkedIn. Gaat het over LinkedIn, dan krijgt TEUN dikwijls de vraag: hoe?

 

Zakelijk smoelenboek

LinkedIn wordt door industriële sector helaas nog te vaak gezien als zakelijk smoelenboek of gebruikt als digitale visitekaartjeshouder. Zonde, want vandaag de dag is LinkedIn een ideale plek om te netwerken. Zie het als een ‘digitale golfbaan’ met alle voordelen van dien. Zo regent het er nooit en werkt u zich niet in het zweet.

Maar er is meer voordeel… mits LinkedIn op een actieve én slimme manier wordt ingezet.

Laat dit nu net het probleem zijn van veel OEM's en producenten: ze willen iets met Social Media, maar weten niet goed hoe, wat en waar te beginnen. Logisch want wat voor veel andere bedrijven werkt, werkt niet voor het gemiddelde maakbedrijf. Net als alle andere marketinginspanningen binnen industrie marketing vereist ook dit een specifieke en consequente aanpak.

TEUN krijgt daarom steeds vaker de vraag: hoe kunnen we het beste gebruik maken van LinkedIn?

Dit artikel geeft antwoord op deze vraag. Bovendien geven we 10 praktische adviezen, uitsluitend voor de industrie. Zo maakt u een vliegende start waardoor uw eerste inspanningen nóg effectiever worden.

Marketing Management voor Maakbedrijven

Aan potentie geen gebrek

Met meer dan 630 miljoen leden in meer dan 200 landen en gebieden, is LinkedIn ‘s-werelds grootste zakelijke netwerk. Het platform is bovendien sterk groeiende: iedere seconde, melden twee nieuwe leden zich aan. In Nederland gebruiken ruim 4,6 miljoen leden LinkedIn, waarvan 0,6 miljoen dagelijks. Een Nederlandse gebruiker heeft gemiddeld zo’n 188 connecties.
 

Interessante cijfers op een rij:

  • 64% van het verkeer van alle social media platformen naar bedrijfswebsites is te wijden aan LinkedIn;
  • 93% van de B2B-marketeers beschouwt LinkedIn als meest effectieve platform voor het genereren van leads;
  • 85% van de activiteit op LinkedIn komt van een mobiel apparaat.

Dit alles maakt LinkedIn tot een uiterst interessant middel, zeker met het oog op de globalisering. Waar maakbedrijven voorheen zaken deden met opdrachtgevers uit de regio, zijn nieuwe klanten nu ook elders gevestigd. Dat is ingrijpend en best spannend, maar het biedt ook enorme kansen.

Maakbedrijven die digitale marketing actief inzetten,
genereren 50% meer op te volgen contacten.

 

Belangrijke schakel

LinkedIn is voor veel maakbedrijven een uitstekende manier om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen bij de groep van beslissers (D.M.U.) van prospect of klant. Maar let wel: dit betreft in eerste instantie niet het doel. Zo zien we dikwijls berichten die te ‘verkoopgericht’ zijn. Dat werkt niet.

Sterker nog: niemand zit meer te wachten op dit soort verkooppraat. Hierover later meer.

Zie uw activiteit op LinkedIn als onderdeel van een groter geheel, een belangrijke schakel in de strategie om aan tafel te komen bij een nieuwe opdrachtgever. In de praktijk levert een actieve deelname op LinkedIn namelijk veelal bezoekers op. Bezoekers die met een doordacht plan, een actieve aanpak en de juiste inspanningen, uiteindelijk klanten worden.

“Bij TEUN weten ze precies hoe ze onze
klanten en prospects kunnen triggeren.”

Jan-Frederik Kalee, CEO SEMECS
Linkedin inzetten voor Marketing Maakindustrie

Praat over problemen

Hoe uw maakbedrijf het beste LinkedIn kan inzetten is afhankelijk van uw marktpropositie en marketingstrategie. Toch is er één tactiek wat ieder modern maakbedrijf kan gebruiken op de ‘digitale golfbaan’: het delen van waardevolle informatie. Dit betreft de kennis die u als industrieel bedrijf bezit en waar de markt om vraagt.

Angstig om kennis te delen?
Natuurlijk kijkt uw concurrent mee
,
maar de klanten van uw concurrent ook.

Zoals eerder gezegd: niemand zit te wachten op verkooppraat. Het delen van kennis gaat dus in eerste instantie niet over het geweldige product dat u maakt. Praat liever over de problemen die uw klanten in hun business ervaren. Dit geeft klanten het gevoel dat u hen écht begrijpt. Alleen dan krijgt u de kans om te vertellen hoe uw product een einde maakt aan deze problemen.

Whitepaper: De Toekomst van het Nederlandse Maakbedrijf

De Toekomst
van het Nederlandse
Maakbedrijf

De whitepaper over duurzame groei, het sluiten van de deal en vier tips om nóg beter zaken te doen.

Lees de whitepaper

Conclusie

LinkedIn is een uitstekend middel om onder de aandacht te komen bij potentiële klanten. Meer tijd doorbrengen op de ‘digitale golfbaan’ loont, maar de manier waarop is doorslaggevend voor het eindresultaat.

Bedenk goed met wie u relaties opbouwt, wees consequent en zoek de juiste balans in wat u communiceert. Het allerbelangrijkste: wees niet te verkoopgericht. Blijf persoonlijk, praat over de problemen van uw klant en deel uw kennis. Zo geeft u potentiële klanten het gevoel dat u hen écht begrijpt. Overtuigd om actief met LinkedIn aan de slag te gaan? Dan geven we u graag 10 praktische adviezen voor een vliegende start. Direct toepasbaar, waardoor uw eerste inspanningen nóg effectiever worden.

Benieuwd naar wat de juiste inzet van marketinginstrumenten, waaronder LinkedIn, u kan opleveren? Neem dan contact op met Tim van der Aa. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld gaat u zien hoe zo’n proces verloopt, tot welke resultaten dit leidt en wat dit uw maakbedrijf kan opleveren.

Download de gratis whitepaper

Over duurzame groei en het sluiten van de deal.

Download whitepaper

Whitepaper