Over marketing in het algemeen wordt veel gezegd en geschreven. Acht op de tien marketingadviezen gaan echter niet op voor technische bedrijven die complexe producten en diensten leveren. Dit maakt industriële marketing een bijzondere discipline. Zo bijzonder dat echt een andere visie en aanpak nodig zijn.
Wanneer industriële marketing met de juiste beweegredenen wordt ingezet, zijn er zeer goede resultaten te bereiken. Om dat voor elkaar te krijgen moet u eerst weten wat werkt en wat zeker niet werkt. Juist daarom zetten we de vijf meest gemaakte fouten op een rij en delen we ook hoe u deze fouten kunt vermijden.
Fout 1 - Industriële Marketing:
Het verkeerde doel
Voor sommige ondernemers is alles marketing, ook de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Daarnaast zijn er ondernemers die het woord vaak als synoniem voor ‘promotie’ gebruiken. Vragen we aan de directie of afdeling sales van het gemiddelde maakbedrijf waarom zij marketing inzetten, dan krijgen we dikwijls het antwoord: ‘om onze naamsbekendheid te vergroten’.
Maar wanneer heeft u voldoende naamsbekendheid?
Zichtbaarheid
Een veelgemaakte fout van technische bedrijven is aan de slag gaan met marketing, maar met het verkeerde doel voor ogen. Ze kennen de algemene marketingprincipes voor B2C en B2B en nemen die als uitgangspunt. Daarmee willen ze zoveel mogelijk ‘zichtbaarheid’ creëren en zoveel mogelijk mensen bereiken.
Maar zichtbaarheid alleen, daar koopt u helemaal niets voor.
Omdat technische bedrijven zich veelal in een nichemarkt begeven, heeft het bereiken van zoveel mogelijk mensen al helemaal geen zin. Industriële bedrijven leveren immers specifieke producten en diensten waarbij het aantal afnemers beperkt is.
Algemene marketingpincipes voor B2C en B2B
gaan niet op voor technische bedrijven.
In onze ogen heeft marketing voor de industrie maar één doel: het genereren van leads. Écht goede leads die uiteindelijk resulteren in nieuwe klanten. Bij industrie marketing gaat het nadrukkelijk niet om zoveel mogelijk mensen bereiken, maar om doelgericht de júiste mensen bereiken, op het juiste moment en met de juiste informatie.
TIP: Investeer alleen in industrie marketing als u een helder en bovenal bereikbaar doel voor ogen heeft.