Marketing is een breed algemeen begrip. Heeft u een technisch of industrieel bedrijf? Dan is veel van wat u erover hoort en leest niet van toepassing. 80% van alle marketingadviezen leveren vrijwel niets op voor bedrijven die technische producten en diensten leveren. Technische marketing is dan ook een vak apart waar bovendien een andere visie en aanpak voor nodig zijn.
Zet u technische marketing met de juiste redenen in, dan kunt u zeer goede resultaten boeken. Daarvoor moet u eerst weten wat wel en niet werkt. Die kennis delen we in dit artikel over de vijf kritische succesfactoren van technische marketing graag met u.
Technische Marketing - Factor 1:
Kies een bereikbaar doel
“We willen onze naamsbekendheid vergroten.” Dat is vaak het antwoord als we de directie of verkoopafdeling van een technisch (maak)bedrijf vragen waarom zij marketing inzetten.
Marketing wordt in de technische industrie dan ook veelal gezien als ‘promotie’. Promotie om de naamsbekendheid van het bedrijf te verbeteren. Dat is ook waar veel marketing managers bij maakbedrijven vandaag de dag druk mee zijn.
Maar wanneer heeft u voldoende naamsbekendheid?
Nichemarkt
Voor technische bedrijven zijn de algemene marketingprincipes voor B2C en B2B niet het juiste uitgangspunt. Deze principes richten zich namelijk vooral op zoveel mogelijk zichtbaarheid en zoveel mogelijk mensen bereiken.
Maar zichtbaarheid alleen, daar koopt u helaas niks voor.
Technische bedrijven begeven zich namelijk veelal in een nichemarkt. Voor bedrijven die specifieke producten en diensten leveren is het aantal afnemers beperkt. Dan heeft zoveel mogelijk mensen bereiken weinig zin.
Technische marketing heeft maar één doel:
in gesprek komen met nieuwe klanten.
Bij technische marketing gaat het niet om zoveel mogelijk mensen bereiken, maar om doelgericht de júiste mensen bereiken, op het juiste moment en met de juiste informatie.
Het doel van technische marketing? In gesprek komen met nieuwe klanten.
Dit uiteraard met het oog op de lange termijn in plaats van 'snel scoren', zeker gezien de lengte van zowel de klantreis als het aankoopproces in de Maakindustrie.
TIP: Investeer als technisch bedrijf enkel in marketing wanneer u een concreet en bereikbaar commercieel doel voor ogen heeft.