‘Pakken wat je pakken kan’ is in tijden van crisis vaak de benadering voor nieuwe business. Logisch, want de orderportefeuille moet goed gevuld zijn en blijven. Alleen zitten veel maakbedrijven daardoor nog steeds in de positie dat ze teveel doen voor teveel klanten. Er is geen marktfocus. Zonder die focus is een groeiambitie, met name op commercieel gebied, nauwelijks waar te maken.
Risico's op een rij
Gebrek aan focus tast meerdere zaken aan. Alle afdelingen in uw maakbedrijf hebben er last van. Engineers stoeien met de doorontwikkeling van producten. Marketeers weten niet goed wat ze moeten communiceren. Sales werkt zich een slag in de rondte. Deze onduidelijke situatie levert onrust en stress op.
Door gebrek aan focus stagneert de groei op de lange termijn, zowel in innovatie, ontwikkeling, new business development, omzet als winst. Uiteindelijk heeft dit alles zijn weerslag op de bedrijfswaarde. Dit zet de toekomst van deze maakbedrijven op de tocht.
Richting, rust en regelmaat
Het aanbrengen van marktfocus heeft grote voordelen. Specialisme brengt richting, rust en regelmaat én zorgt ervoor dat het bedrijf sneller gezien wordt als een echte specialist. Een specialisme stelt de organisatie in staat om nieuwe en betere oplossingen te bedenken en ontwikkelen. Kortom: nog beter worden in waar men al goed in is.
Zo koos ARODO uit Arendonk (BE) voor een absolute focus op verpakkingsoplossingen voor hoogwaardige poeders. Of u nu (industrieel) producent of machinebouwer bent: bij TEUN gunnen we ieder maakbedrijf dit. Waarom? Omdat focus het mooiste is wat een maakbedrijf zichzelf kan schenken. Daar geloven we in en dat ervaren wij en onze opdrachtgevers iedere dag.