Groeistrategie Maakbedrijf: De Logische Keuze voor Marktfocus

‘Pakken wat je pakken kan’ is in tijden van crisis vaak de benadering voor nieuwe business. Logisch, want de orderportefeuille moet goed gevuld zijn en blijven. Alleen zitten veel maakbedrijven daardoor nog steeds in de positie dat ze teveel doen voor teveel klanten. Er is geen marktfocus. Zonder die focus is een groeiambitie, met name op commercieel gebied, nauwelijks waar te maken.

 

Risico's op een rij

Gebrek aan focus tast meerdere zaken aan. Eigenlijk hebben alle afdelingen in uw maakbedrijf er last van. Engineers stoeien met de ontwikkeling van producten. Marketeers weten niet wat ze moeten communiceren. Sales werkt zich een slag in de rondte.

Deze onduidelijke situatie levert onrust en stress op.

Door gebrek aan focus stagneert de groei op de lange termijn, zowel in innovatie, ontwikkeling, omzet als winst. Uiteindelijk heeft dit alles zijn weerslag op de bedrijfswaarde. Dit zet de toekomst van deze maakbedrijven op de tocht.
 

Richting, rust en regelmaat

Het aanbrengen van marktfocus heeft grote voordelen. Specialisme brengt richting, rust en regelmaat én zorgt ervoor dat het bedrijf sneller gezien wordt als een echte specialist. Een specialisme stelt de organisatie in staat om nieuwe en betere oplossingen te bedenken en ontwikkelen.

Kortom: nog beter worden in waar men al goed in is.

Zo koos ARODO uit Arendonk (BE) voor een focus op verpakkingsoplossingen voor hoogwaardige poeders. Of u nu (industrieel) producent of machinebouwer bent: bij TEUN gunnen we ieder maakbedrijf dit.

Waarom?

Omdat focus het mooiste is wat een maakbedrijf zichzelf kan schenken. Daar geloven we in en dat ervaren wij en onze opdrachtgevers iedere dag.

Groeistrategie Maakindustrie

Ideale concurrentiestrategie

Kiezen voor marktfocus betekent in feite kiezen voor een specifieke klant, zo niet uw 'ideale klant'. Een focus op uw ideale klant én op unieke waarden vormen samen ‘de ideale concurrentiestrategie’.

Maakbedrijven die kiezen voor deze strategie, kiezen veelal tevens voor een nieuwe of aangescherpte propositie. Deze propositie kan richting geven aan uw gehele organisatie: van innovatie naar commercie, van directie tot support.
 

Specialist in de markt

De ideale concurrentiestrategie heeft drie belangrijke voordelen:

  • Aanbrengen van focus: helpt bij het maken van keuzes, met name bij het opstellen van een effectieve marketingstrategie.
  • Gezien worden als specialist: leidt tot een gunstigere onderhandelingspositie.
  • Marges kunnen omhoog: heeft een positief effect op het bedrijfsresultaat.

Dit is hét moment: er is een groeiende behoefte aan specialisten in de industrie.

Unieke waarden maken een bedrijf herkenbaar als specialist. Gezien de groeiende behoefte aan specialisten is dit een win-winsituatie.

Vanuit deze concurrentiestrategie volgt een marketingstrategie hoe uw producten / diensten te vermarkten zodat sales in contact komt met nieuwe klanten.

Concurrentiestrategie Maakindustrie

De juiste inspanningen

Om bekendheid te verwerven als ‘specialist in de markt’ zijn de juiste inspanningen nodig. De benodigde inspanningen vragen onder meer om een gedaantewisseling bij sales, gezien het B2B koopproces in de Maakindustrie zo drastisch veranderd is. Die gedaantewisseling gaat vooral over een betere samenwerking met marketing én over het handelen naar een eigentijdse commerciële strategie.

Het geheel van inspanningen leidt tot kwalitatieve leads, orders en omzet. Deze strategie betekent bovenal bouwen aan de toekomstbestendigheid van uw maakbedrijf. In onze whitepaper gaan we hier dieper op in, zie hieronder.

Whitepaper: De Toekomst van het Nederlandse Maakbedrijf

De Toekomst
van het Nederlandse
Maakbedrijf

De whitepaper over duurzame groei, het sluiten van de deal en vier tips om nóg beter zaken te doen.

Lees de whitepaper

Conclusie

Veel maakbedrijven hebben of krijgen het lastig door gebrek aan marktfocus. De groei stagneert, zowel in innovatie, ontwikkeling, omzet als winst. Uiteindelijk heeft dit alles zijn weerslag op de bedrijfswaarde.

Maakbedrijven met groeiambities zetten daarom vaak de ideale concurrentiestrategie in. Dit betekent kiezen voor marktfocus en unieke waarden die leiden naar de positie als ‘specialist in de markt’. En zoals u nu weet, werpt die positie zijn vruchten af. Zo ook bij de inzet van industriële marketing voor nóg betere commerciële resultaten.

Benieuwd wat industriële marketing uw bedrijf op kan leveren en hoe u dit aanpakt? Maak dan een afspraak. We laten u zien hoe dit werkt en tot welke resultaten dit leidt.