U heeft als Managing Director van een maakbedrijf besloten om marketing in te zetten. Deze beslissing leidt meteen naar de volgende keuze, namelijk: wie gaat aan de slag met deze specifieke vorm van marketing? Maakindustrie marketing is oprecht een vak apart. Wie moet u daarvoor benaderen en waar let u dan op?
In dit kennisartikel over marketing in de Maakindustrie maken we een vergelijken en zetten we de keuzes met de voor- en nadelen op een rij:
De drie opties die voor u open staan zijn:
- Neem ik een medewerker aan?
- Ga ik in gesprek met een reclamebureau?
- Ga ik op zoek naar een absolute specialist?
Alle drie de opties hebben zo hun voor- en nadelen. De vragen helpen u om uw beeld scherp te stellen.
Optie 1 - Maakindustrie Marketing:
De medewerker
Nadelen
- Gezien het huidige personeelstekort is het moeilijk om iemand te vinden;
- Als u al iemand vindt, hoe beoordeelt u dan of deze persoon bekwaam is? Uw bedrijf heeft mogelijk onvoldoende kennis van Maakindustrie marketing. Zodoende is bekwaamheid beoordelen moeilijk, zowel tijdens de sollicitatieprocedure als tijdens het dienstverband.
- En dan de vraag: begrijpt hij/zij uw business wel? En is het werk leuk en uitdagend genoeg?
- Technische marketing is razend interessant, maar wordt wellicht niet direct als sexy gezien. Marketeers kiezen sneller voor een meer aansprekend merk en dito productgamma.
- Wie haal je in huis? Is dat een denker (strategisch) of een doener (uitvoerend)? Iemand vinden die beide competenties in voldoende mate heeft, klinkt onmogelijk.
- Marketing voor de Maakindustrie is vrijwel nooit een full-time baan.
- Een medewerker staat tijdelijk of vast op de loonlijst met alle verplichtingen die daarbij horen. De kans dat hij/zij ontslag neemt, is uiteraard ook aanwezig.
Met beperkte kennis bekwaamheid
beoordelen is moeilijk. Wie neemt u aan?
Voordelen
- U heeft volledig zicht op de werkzaamheden van uw medewerker als hij/zij bij u op locatie werkt.
- De lijnen zijn kort, onderling schakelen kan snel gaan.
- Een medewerker wordt volledig onderdeel van het team. Hij/zij kan zich inwerken en inleven en raakt na verloop van tijd meer en meer betrokken bij het bedrijf.