Propositie Maakbedrijf: De Logica van Durven Kiezen voor een Niche

‘Pakken wat je pakken kan’ is in tijden van crisis vaak de benadering voor nieuwe business. Logisch, want de orderportefeuille moet goed gevuld zijn en blijven. Alleen zitten veel maakbedrijven daardoor nog steeds in de positie dat ze teveel doen voor teveel klanten. Er is geen marktfocus. Zonder die focus is een groeiambitie nauwelijks waar te maken. Kiezen voor een nichemarkt biedt enorme kansen.

 

Risico's op een rij

Gebrek aan focus tast meerdere zaken aan. Alle afdelingen in uw maakbedrijf hebben er last van. Engineers stoeien met de doorontwikkeling van producten. Marketeers weten niet goed wat ze moeten communiceren. Sales werkt zich een slag in de rondte. Deze onduidelijke situatie levert onrust en stress op.

Door gebrek aan focus stagneert de groei op de lange termijn, zowel in innovatie, ontwikkeling, new business development, omzet als winst. Uiteindelijk heeft dit alles zijn weerslag op de bedrijfswaarde. Dit zet de toekomst van deze maakbedrijven op de tocht.
 

Richting, rust en regelmaat

Kiezen voor een nichemarkt heeft grote voordelen. Specialisme brengt richting, rust en regelmaat én zorgt ervoor dat het bedrijf sneller gezien wordt als een echte specialist. Een specialisme stelt de organisatie in staat om nieuwe en betere oplossingen te bedenken en ontwikkelen. Kortom: nog beter worden in waar men al goed in is.

“Ze dagen je uit om keuzes te maken en om focus aan te brengen.”

Joost van Aaken, Managing Director ARODO

Zo koos OEM’er ARODO uit Arendonk (BE) voor een absolute focus op verpakkingsoplossingen voor hoogwaardige poeders.

“TEUN dwingt ons tot nadenken en het stellen van fundamentele vragen. Wie zijn we? Hoe onderscheiden we ons? En waar willen we over vijf of tien jaar staan? Ze dagen je uit om keuzes te maken en dwingen je om focus aan te brengen” aldus Joost van Aaken van Arodo.

Of u nu (industrieel) producent of machinebouwer bent: bij TEUN gunnen we ieder maakbedrijf zo’n eigen niche. Waarom? Omdat de keuze voor een niche het mooiste is wat een maakbedrijf zichzelf kan schenken. Daar geloven we in en dat ervaren wij en onze opdrachtgevers iedere dag.

ARODO Verpakkingsmachines Locatie Arendonk

Ideale concurrentiestrategie

Kiezen voor een nichemarkt betekent kiezen voor ‘de ideale klant’. Een focus op uw ideale klant én op unieke waarden vormen samen ‘de ideale concurrentiestrategie’. Kiezen voor deze strategie betekent veelal kiezen voor een nieuwe business propositie.

Deze boodschap roept soms weerstand op en dat snappen we heel goed. Maar van breed naar smal gaan, betekent niet meteen nee-zeggen tegen bestaande of minder ideale klanten. Het betekent in de loop van de tijd een switch maken van willekeurig iedere klant naar nieuwe, ideale klanten.
 

Specialist in de markt

De ideale concurrentiestrategie heeft drie belangrijke voordelen:

  • Aanbrengen van focus: helpt bij het maken van keuzes, met name bij het opstellen van een effectieve marketingstrategie.
  • Gezien worden als specialist: leidt tot een gunstigere onderhandelingspositie.
  • Marges kunnen omhoog: heeft een positief effect op het bedrijfsresultaat.

Dit is hét moment: er is een groeiende behoefte aan specialisten in de industrie.

Unieke waarden maken een bedrijf herkenbaar als specialist. Gezien de groeiende behoefte aan specialisten is dit een win-winsituatie. Het maakbedrijf wordt een sterk merk met een onderscheidende propositie die aan alles richting geeft: van innovatie naar commercie, van directie tot support.

Vanuit de nieuwe, haarscherpe propositie volgt een marketingstrategie hoe gekozen oplossingen te vermarkten en in contact te komen met nieuwe, ideale klanten.

New Business Strategie voor Maakbedrijven

De juiste inspanningen

Om bekendheid te verwerven als ‘specialist in de markt’ zijn de juiste inspanningen nodig. De benodigde inspanningen vragen onder meer om een gedaantewisseling bij sales, gezien het B2B koopproces in de Maakindustrie zo drastisch veranderd is. Die gedaantewisseling gaat vooral over een betere samenwerking met marketing én over het handelen naar een eigentijdse marketingmethode.

Het geheel van inspanningen leidt tot kwalitatieve leads, orders en omzet. Deze strategie betekent bovenal bouwen aan de commerciële toekomstbestendigheid van uw maakbedrijf. In onze whitepaper over de toekomst van het Nederlandse maakbedrijf gaan we hier dieper op in (zie hieronder).

Whitepaper: De Toekomst van het Nederlandse Maakbedrijf

De Toekomst
van het Nederlandse
Maakbedrijf

De whitepaper over duurzame groei, het sluiten van de deal en vier tips om nóg beter zaken te doen.

Lees de whitepaper

Conclusie

Veel maakbedrijven hebben of krijgen het lastig door gebrek aan marktfocus. De groei stagneert, zowel in innovatie, ontwikkeling, omzet als winst. Uiteindelijk heeft dit alles zijn weerslag op de bedrijfswaarde.

Voor maakbedrijven met groeiambitie zet TEUN graag de ideale concurrentiestrategie in. Dit betekent kiezen voor een nichemarkt en unieke waarden die leiden naar de positie als ‘specialist in de markt’. En zoals u nu weet, werpt die positie zijn vruchten af.

Benieuwd naar wat een sterke marktpropositie u kan opleveren? Neem dan contact op met Tim van der Aa. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld gaat u zien hoe zo’n proces verloopt, tot welke resultaten dit leidt en wat dit uw maakbedrijf kan opleveren.

Download de gratis whitepaper

Over duurzame groei en het sluiten van de deal.

Download whitepaper

Whitepaper